Slide thumbnail

Tussenruimte

Veel onderwijsinstellingen hebben de afgelopen tijd bewezen enorm flexibel te zijn. De digitale middelen om het onderwijs zo goed en zo kwaad als het gaat door te laten gaan zijn goed benut, maar de behoefte aan fysieke lessen zal altijd aanwezig zijn. Niet alle leerlingen en studenten hebben thuis een rustige plek met een laptop en snel internet. Docenten hebben daarnaast de behoefte om hun leerlingen en studenten te kunnen zien, even een informeel praatje te maken om te checken of het goed gaat met ze gaat en waar nodig maatwerk aan te bieden. Een stiekeme wens die leerlingen en studenten zelf ook steeds vaker hebben, al was het maar omdat ze hun vrienden van school missen. Vanaf het moment dat de coronamaatregelen versoepelen en leerlingen en studenten weer voorzichtig naar school gaan, hebben scholen – van basisschool tot universiteit – een omgeving nodig waarin het fysieke onderwijs veilig door kan gaan.

Onopgemerkt heeft een schoolgebouw enorm veel ruimte, alleen wordt deze normaal gesproken niet volledig ingezet als werk- of leerplek. Deze restruimte biedt normaal gesproken plek voor beweging, voor ontmoeting en leegte. Maar wat nu als ruimte ineens schaars wordt en beweging en ontmoeting juist in beperkte mate gewenst is? Hoe kun je deze ruimte dan toch op een kwalitatieve en laagdrempelige manier inzetten?

Studio Morgen ziet dit als een kans voor scholen om invulling te geven aan de tussenruimtes. Behalve als noodzakelijk kwaad, biedt het ook mogelijkheden om een diversiteit aan andere plekken te creëren. Hoe geef je dat nou vorm, zo’n plekje op de gang, onder de trap, of naast het kopieerhok? Hiervoor hebben we een aantal laagdrempelige oplossingen ontwikkeld.

Locatie: heel Nederland

Jaar: 2020

Status: concept

terug